Program Koncertu

Program koncertu:
W. A. Mozart „Eine kleine Nachtmusik” cz. 1 Allegro
J. S. Bach Aria z suity D-dur
J. Haydn Presto z kwartetu op. 20 nr 5
A. Borodin Nokturn
A. Dvorak Kwartet „amerykański” cz. 4
P. Czajkowski Kwartet D-dur cz. 1 Moderato e semplice
J. Brahms Taniec węgierski nr 5
F. Chopin Etiuda op. 25 nr 5
G. Gershwin Błękitna rapsodia
G. Gershwin Amerykanin w Paryżu
A. Piazzolla Tango Ballet

 

                Prezentacja Kwartetu Pomorskiego
Kwartet Pomorski należy do czołowych wykonawców muzyki kameralnej w Polsce. Założony został w 1986 r. przez ówczesnych studentów Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i dzięki wysokiemu poziomowi artystycznemu w krótkim czasie zdobył uznanie w Polsce i za granicą. Jego działalność rozwija się pod opieką Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Muzycy Kwartetu są prymariuszami orkiestry kameralnej „Capella Bydgostiensis” i orkiestry symfonicznej. Lekcje mistrzowskie pobierali członkowie zespołu u Daniela Stobrawy, pierwszego koncertmistrza Berliner Philharmoniker, a także u Surniki Hefeda, znanego wiolonczelisty i kameralisty. Założycielem i kierownikiem artystycznym Kwartetu jest Waldemar Kośmieja współpracujący z Berliner Philharmonier, Simfonia Helvetica, Simfonia Varsovia, na co dzień koncertmistrz Capelli Bydgostiensis. Fascynacje muzyków znajdują odbicie bogatym i różnorodnym repertuarze od klasyki (Mozart, Haydn) po utwory współczesnych kompozytorów polskich (Penderecki, Lutosławski, Górecki). Kwartet prowadzi ożywioną działalność koncertową. Występował na festiwalach w Polsce, Francji, Niemczech i Szwajcarii. Na osobną uwagę zasługują związki zespołu z Hiszpanią (blisko 100 koncertów, nagrania do serii płytowej „Antologia Hiszpańskiej Muzyki Współczesnej”).

Skład zespołu:
Violin I: Waldemar Kośmieja
Violn II: Jarosław Pawłowski
Alto: Zbigniew Milewski
Cello: Maciej Kamrowski

Kiedyś mądry Pitagoras odkrył, że struna podzielona w najprostszych proporcjach liczbowych daje dźwięki z których powstają najbardziej harmonijne współbrzmienia. Co więcej w zasadach muzyki dopatrzył się uniwersalnych zasad bytu i uznał, że wedle zasad muzycznej harmonii zorganizowany jest cały wszechświat. Powyższym słowom muzycy kwartetu pozostają wierni, znajdując w tej formie artystycznej realizacji idealną równowagę pomiędzy indywidualnymi występami solowymi a pracą w orkiestrze.